Fakta

Vanliga symtom och dess orsaker

Muskelspänningar:
Uppstår ofta efter långvarigt statiskt arbete eller psykisk stress. Framför allt uppstår spänningar i nacke, skuldror, armar, rygg, säte, lår och vader.

Spänningshuvudvärk:
I likhet med muskelspänningar kan även spänningshuvudvärk uppstå i samband med statiskt arbete och psykisk stress. Orsaken är ofta spänningar i nacke och skuldror

Uttröttade muskler:
Vid t.ex. idrottsutövande och hårt fysiskt arbete utsätts musklerna för belastningar vilket senare kan ge upphov till överansträngning.

Träningsvärk:
Är oftast en form av uttröttade muskler som genom massage snabbare återhämtar sig.

Falsk ischias:
Uppstår genom nervklämningar  p.g.a. muskelspänningar.

Rörelseinskränkningar:
Uppstår av samma orsaker som muskelspänningar samt efter hårt fysiskt arbete. Andra exempel på rörelseinskränkningar kan vara användande av högklackade skor.

 

Så påverkar massage kroppen

Massage är både förebyggande och behandlande.

Hjälper vid huvudvärk, träningsvärk, uttröttade muskler, ryggskott, musarm m.m.

Ökad blodcirkulation i hela kroppen.

Ökar smidigheten och styrkan i lederna.

Ökar välbefinnandet.

Ökar koncentrationen och inlärningsförmågan.

Immunförsvaret stärks.

Lindrar värk genom det smärtstillande hormonet endorfin.

Frigör “lugn och ro hormonet” oxytocin och gör andningen lugnare och djupare.